پارچه لینن (Linen) چیست؟

پارچه لینن (Linen) یا الیاف کتان که گاهی به اشتباه پارچه لنین شناخته شده است نوعی پارچه است که از گیاه کتان (Flax) به دست می آورند. در ایران به اشتباه کتان را که پارچه ای لطیف و نازک است کتان کاغذی و آن پارچه ی ضخیم و آشناتر را به دلیل اشتباه در خواندن و ترجمه ی ناصحیح عبارت (Cotton=پنبه) کتان پنبه ای می نامند. الیاف لینن قابلیت جذب بالایی دارد و خنک است. این الیاف بسیار خوش فرم است و طراح های مد و لباس با چاپ های متنوع آن را زیباتر جلوه می دهند. به عنوان پارچه ای خنک و شاداب شناخته می شود و ضمن سهولت در دفع تعرق بدن، پوست را شاداب و تازه حفظ می کند و از همین جهت در آب و هوای شرجی هم قابل استفاده است. این الیاف به راحتی شسته و خشک می شوند و حتی نرم تر و دلچسب تر از قبل به نظر می رسد، از الیاف لینن برای تهیه ی حوله، ملحفه، کفش و لباس استفاده می شود. لینن اصلی یا کتان کاغذی که پارچه سبک و نازکیه، کمی چروک می شه اما دردسر ساز نیست و با یه اتوی ملایم یا حتی یه دست خیس هم میشه به خوبی چروک شدنش رو برطرف کرد.در مقابل لینن ، کتان یا کتان پنبه ای نام الیافی ضخیم است که در ایران به دلیل خواندن و ترجمه ی ناصحیح عبارت (Cotton=پنبه) کتان نام گذاری شده است. این پارچه که در اصل از همان پنبه (نخ معروف) تولید می شود تمام خصوصیات پنبه را دارد ولی بافتی ضخیم تر از لینن(Linen) یا کتان کاغذی دارد. از جمله لباس هایی که با کتان پنبه ای تولید می شود می توان به شلوار کتانی معروف یا کت کتان اشاره کرد. کتان پنبه ای، پارچه ضخیمیه و به راحتی و حتی پس از شستشو هم چروک نمیشه.

انواع پارچه های مشابه دیگر

ویسکوز: بر خلاف تصور عمومی الیافی بر پایه‌ی طبیعی و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی(سلولزی) هستند. تنها تفاوتی که می توان به الیاف ویسکوز (ریون) نسبت به پنبه و لینن نسبت داد نحوه‌ی ساخت این الیاف است. الیاف ویسکوز (مانند تولید کاغذ) از خمیر کردن سلولوز تشکیل می‌شوند.
لینن: لینن به پارچه‌ی کنفی هم معروف است و از پارچه های مناسب فصل تابستان محسوب می‌شود. مرغوب‌تربن نوع این پارچه از ۷۰ درصد پنبه، ۱۰ درصد پلی استر و ۲۰ درصد ویسکوز تهیه شده و بدترین نوع آن از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر، بدون ویسکوز است.
کرباس: پارچه‌ای مقاوم است از الیاف پنبه و یا لینن است که از آن برای ساخت چادر مسافرتی، کوله پشتی و غیره استفاده می‌شود.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

سایدبار